“Conèixer el mercat turístic, el primer pas per la comercialització”

03 nov. “Conèixer el mercat turístic, el primer pas per la comercialització”

Enoturisme PenedèsAhir dilluns, el Patronat de Turisme de Subirats va participar a Vilafranca del Penedès a la jornada de formació organitzada per Enoturisme Penedès i impartida per Vinexus: “Conèixer el mercat turístic, el primer pas per la comercialització”. El programa es va obrir amb un vídeo d’una interessant experiència realitzada al metro d’Estocolm per potenciar l’ús de les escales. Va ser un bon inici per fer-nos veure que amb imaginació tot és possible. El que llegireu a continuació són les idees principals estretes d’aquest curs. És informació tècnica turística però hem cregut interessant compartir-la al nostre bloc perquè és interessant per ajudar a millorar l’oferta enoturística i el Penedès turístic en general.

• Problemàtica actual del Penedès: Zona enoturística però els cellers importants no s’impliquen en crear producte en col.laboració. Pel perfil dels assistents s’ha vist clar.
• Proposta més interessant a implementar en el nostre àmbit: Oferta enogastronòmica
• No es missió de l’administració turística comercialitzar l’oferta, sí ho és promocionar el territori. La figura del Convention Bureau és un exemple que hauríem d’anar plegats ens públics i empreses turístiques. Calen més agències receptives (no hi ha assistit cap a la formació).
• Internet ha canviat les relacions d’intermediació: Venda directa (offline), Venda intermediada (intermediació turística i tecnològica) i Venda directa amb suports i recursos de proveedors tecnològics (no hi ha intermediació turística però sí tecnològica (p.e. publicitat de Google)).
• S’aporta l’exemple de www.todoactividades.com que no és una agència receptiva i fa l’intermediació però no ensambla producte i per tant la llei no li obliga a ser agència.
• Cal sintetitzar la informació. Més internet amb reserva online i només 1 folletó però clar!
• Situació del (Gran) Penedès: dividit en 6 comarques, 4 DOs i només s’ho prenen seriosament com a marca a l’Alt Penedès. No hi ha llideratge de comercialització en el vi però sí en el cava. Hi ha també altres productes com l’oli que es pot aprofitar per turisme de salut.
• Sector vinícola al Penedès (finals 2008): 5700 viticultors, 270 cellers, 8 empreses dedicades a la criança i explotació, 95% del cava espanyol s’el.labora al Penedès i el 75% del total del cava s’el.labora a Sant Sadurní d’Anoia.
• Productes creats al territori: Cavatast, Firavi, Vijazz, Fira del Gall (ideal com a exemple de producte identitari).
• Gran Penedès com a destinació turística:
1. Cal aprofitar la costa com a complement enoturístic.
2. Barcelona és un gran centre d’atracció turística i no l’utilitzem.
3. 2 tipus d’enoturisme: tres grans cellers tenen el 90% de les visites amb una experiència madura i el 10% restant és emergent.
• Problemàtica de l’enoturisme al Penedès:
1. Manca de producte
2. Sector atomitzat i poc unit entre els diferents agents
3. Manca de cohesió territorial i desaprofitament dels recursos
4. Activitats dirigides a persones però no gaire a empreses
5. Falta de personal qualificat (enamorats de la seva feina però no activitat lúdica)
• “Coopetència”: Ajuntar-nos amb els nostres iguals per treballar en equip i força de grup. Cal crear lobbies o associacions per a defensar els intressos comuns. Crear actuacions comercials conjuntes, compartir el know how i la logística. Contractar dinamitzadors que promocionin.
• Propostes: Promoció, branding, cultural, generació de notícies.
• Importància de la servuccío (la producció del servei).
• Que pensen els cellers de l’enoturisme: màxim rendiment instal.lacions, més visites vol dir més vendes, política de visites&producte, aconseguir que l’activitat enoturística s’autofinanciï, reconeixement comercial dels valors afegits dels seus productes.
• Enoturisme tradional al Penedès: visita al celler, el.laboració del vi i del cava, paisatge de la vinya, degustació i venda.
• Cal treballar plegats = clau de l’èxit. Creació de rutes i cooperació. Creació de productes turístics al territori cal posar d’acord a tots els agents.
• Producte turístic és satisfer les expectatives d’una determinada categoria de clients en base a elements tangibles i intangibles.
• A tenir en compte per crear el producte enoturístic:
1. Segmentació de clients: Tècnics (professionals del vi), Enoturista (entesos) i Turista (vinculació amb el patrimoni cultural).
2. Expectatives (Turista espera experiència i degustació, l’Enoturista espera coneixement i tast).
3. Enoservucción (definició de la producció del servei)
• Disseny Enoservucció: 1 producte (experiència) = 1 client + Personal de contacte + Seqüenciació del servei (procediment per escrit ben explicat)
• Seqüenciació del servei
1. Expectives de cada seqüència
2. Suports físics a cada seqüència (informació final)
3. Estructuració del personal de contacte en la funció operacional i relacional (interacción con el cliente, temporización de la seqüència)
• Reflexions inicials sobre enoturisme:
1. Decisió estratègica: Apostar per Enoturisme = Proyecte global (no és auxiliar al celler, ajuda a posicionament del negoci), per tant cal aliniar-se amb la tipologia de clients i preus amb el negoci propi i el territori enològic.
2. Posicionament: Cercar en quin segment pots ser el primer = potenciar el valor diferencial.
3. Comercialització: Venda directa o venda intermediada? Segons els productes triar els canals i pensar en la rendibilitat i no tant en les comissions.
4. Mecanització: Descarregar en internet tots els processos no especialitzats i que no generen valor.